Klassiske køretøjer i DDR

Spørgsmål og diskussioner om tyske nummerplader

Klassiske køretøjer i DDR

Indlægaf CSJ » man 23.04.2018 09:49

Vi har diskuteret denne pladetype på facebooksiden Autokennzeichensammlerklub Deutschland. Det er en pladetype som anvendtes på klassiske køretøjer i DDR. Så vidt jeg har forstået var der ikke tale om en fast registrering, men en slags 'prøveplader' som blev udstedt til brug ved et specifikt løb eller træf. Denne pladetye er tilsyneladende ikke så kendt, og der er tilsyneladende heller ikke bevaret så mange. Jeg har kun set ganske få eksemplarer på museer. Nummerplademuseet i Großolbersdorf har et par stykker, og bilmuseet i Hokkerup i Sønderjylland har et eksemplar.
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Brugeravatar
CSJ
Medlem
 
Indlæg: 2816
Tilmeldt: fre 04.07.2008 14:35
Geografisk sted: AV, AT Roskilde (tdl. HH St. Heddinge)

Re: Klassiske køretøjer i DDR

Indlægaf CSJ » tors 26.04.2018 07:47

Jeg har fået oplyst at ordningen med en såkaldt Sportszuassung for medlemmer af ADMV (Allgemeiner Deutscher Motorsport Verband) til klassiske køretøjer i DDR blev indført i 1968 og gjaldt køretøjer fremstillet før 1960 (altså helt ned til 8 år dengang). Nummeret var et permanent startnummer, som må have kunnet bruges fra løb til løb. Køretøjerne var inddelt i klasser, og første ciffer i startnummeret angav køretøjets klasse. Medlemmerne skulle selv lade skiltene fremstille, derfor de mange forskelligartede skrifttyper. Der var knyttet en forsikring til skiltene, men de var ikke belastet af afgift.
http://hegis.de/ddrold.htm
Brugeravatar
CSJ
Medlem
 
Indlæg: 2816
Tilmeldt: fre 04.07.2008 14:35
Geografisk sted: AV, AT Roskilde (tdl. HH St. Heddinge)

Re: Klassiske køretøjer i DDR

Indlægaf CSJ » søn 10.06.2018 09:47

Her er en der endnu sidder på en klassisk bil fra Altenburg i Thüringen. Det må vel nærmest kunne sammenlignes med når svenske klassiske biler kører med gamle lokale nummerplade ved siden af de nye gyldige.
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Brugeravatar
CSJ
Medlem
 
Indlæg: 2816
Tilmeldt: fre 04.07.2008 14:35
Geografisk sted: AV, AT Roskilde (tdl. HH St. Heddinge)


Tilbage til Tyske nummerplader

cron