Kreis Wolfstein

Spørgsmål og diskussioner om tyske nummerplader

Kreis Wolfstein

Indlægaf CSJ » fre 28.08.2015 08:54

Jeg har erhvervet bl. a. en gammel nummerplade fra Kreis Wolfstein i Bayern, WOS-N 900. Det er en af de få oprindelige kredse i det vesttyske 1956-system der ikke var opkaldt efter og havde kredsforkortelse for hovedbyen Freyung. Den er opkaldt efter slottet Wolfstein i Freyung. I forb. m. en kredsreform i 70'erne blev den lagt sammen med nabokredsen Grafenau (GRA) og blev til Kreis Freyung-Grafenau (FRG). Det kan måske undre lidt at kredsen ikke var opkaldt efter hovebyen og - under hensyntagen til det princip at man så vidt muligt helst ville have kredsforkortelser der kunne udtales - fik FRE ell. evt. FRY.

Jeg havde ellers i min database Kreis Wolfstein stående som beliggende i Rheinland-Pfalz og nu lagt ind under Kreis Kusel (KUS). Det må skyldes at der også er en by i Kreis Kusel der hedder Wolfstein, og da jeg i sin tid blev opmærksom på kredsen og søgte på Tysklandskortet efter hvor i Tyskland den lå, har jeg fejlagtigt henført kredsen til den by i Rheinland-Pfalz. Men nu er det på plads.
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Brugeravatar
CSJ
Medlem
 
Indlæg: 2816
Tilmeldt: fre 04.07.2008 14:35
Geografisk sted: AV, AT Roskilde (tdl. HH St. Heddinge)

Re: Kreis Wolfstein

Indlægaf CSJ » man 16.11.2015 13:07

CSJ skrev:Det er en af de få oprindelige kredse i det vesttyske 1956-system der ikke var opkaldt efter og havde kredsforkortelse for hovedbyen Freyung. Den er opkaldt efter slottet Wolfstein i Freyung.

Jfr. bl. a. Frederiksborg amt, Malmöhus län, Kronobergs län. De er også opkaldt efter et slot i hovedbyen, ikke efter selve byen.
Brugeravatar
CSJ
Medlem
 
Indlæg: 2816
Tilmeldt: fre 04.07.2008 14:35
Geografisk sted: AV, AT Roskilde (tdl. HH St. Heddinge)

Re: Kreis Wolfstein

Indlægaf CSJ » man 02.11.2020 11:54

Fandt et billede af en bil der har fået Wolfsteins gamle kredsbogstaver.
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Brugeravatar
CSJ
Medlem
 
Indlæg: 2816
Tilmeldt: fre 04.07.2008 14:35
Geografisk sted: AV, AT Roskilde (tdl. HH St. Heddinge)


Tilbage til Tyske nummerplader