En tysk gåde

Spørgsmål og diskussioner om tyske nummerplader

En tysk gåde

Indlægaf CSJ » tirs 18.12.2012 16:02

En tysk samler har i sin samling nummerpladen WS-521733, og ingen har kunnet sige ham om det er et nummer der har været udstedt i virkeligheden. Den ligner førkrigs-nummerpladerne, men uden hagekors, og han har vurderet den til at være fra den britiske zone lige efter krigen, pga. lighed med disse nummerplader fra Arnsberg og Düsseldorf.

Men nu er han kommet gådens løsning et lille stykke nærmere. I en tv-udsendelse om efterkrigstidens Tyskland så man pludselig en næsten tom Aotobahn med en bil der også havde bogstaverne WS. Hermed var det afklaret at nummerplader med WS har været udstedt i virkeligheden. Han vurderede bilen på autobanen til at være en BMW eller DKW. Han henvendte sig til tv-stationen og fik herefter tilsendt en dvd med udsendelsen, så han kunne studere bilen og nummerpladen nærmere. Så vidt han ved anvendtes den slags nummerplader kun i den britiske zone, og hans første umiddelbare gæt var Wasserburg. Men en henvendelse dertil gav det svar at man aldrig havde udstedt sådanne nummerplader der, og desuden lå Wasserburg heller ikke i den britiske zone. Så han er ikke kommet til gådens endelige løsning, hvor nummerpladen er fra.

PS. Efter min vurdering er bilen på autobanen en Opel Admiral. Jfr. denne Opel Admiral fra Voer-Nim herreder, som tilhørte bekendte af min familie.
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Brugeravatar
CSJ
Medlem
 
Indlæg: 2816
Tilmeldt: fre 04.07.2008 14:35
Geografisk sted: AV, AT Roskilde (tdl. HH St. Heddinge)

Re: En tysk gåde

Indlægaf Wickie » fre 04.01.2013 21:28

Waldeck?

http://www.kennzeichen-guide.de/schilde ... or1949.htm

W: Waldeck fra 1928, avbildet: WS.... ! Hva "S" står for ???
Wickie
Medlem
 
Indlæg: 80
Tilmeldt: tirs 23.12.2008 09:46
Geografisk sted: Gjøvik, Norge

Re: En tysk gåde

Indlægaf CSJ » fre 04.01.2013 21:47

Det lyder som en mulighed med Waldeck. Jeg har forhørt mig hos min personlige bekendt Reiko Pflug som er webmaster på denne side.
Brugeravatar
CSJ
Medlem
 
Indlæg: 2816
Tilmeldt: fre 04.07.2008 14:35
Geografisk sted: AV, AT Roskilde (tdl. HH St. Heddinge)

Re: En tysk gåde

Indlægaf TT » fre 04.01.2013 23:23

Jeg forstår ikke hvorfor der på hjemmesiden står Waldeck ab 1928 (fra 1928). Det lille land Waldeck blev lagt ind under Preußen (Provinz Hessen-Nassau) i 1929 og havde nummerplader med W fra 1903 til 1929 (jf. Andreas Herzberg: Die Geschichte der deutschen Kfz-Kennzeichen). Efter sammenlægningen havde Waldeck nummerpladerne IT (samme kilde). Efter 2. verdenskrig blev landet Waldeck genoprettet, men kom sammen med resten af Hessen-Nassau til Hessen. Der er derfor ikke nogen grund til at området skulle have egne kendingsbogstaver, og hvis det havde, er der ingen logik i at det skulle være WS. Det er usandsynligt at WS har noget med Waldeck at gøre. Nummeret 521.733 på billedet er også et nummer der er så højt at det umuligt kan være fra det meget lille Waldeck.

I den britiske zone blev kendingsbogstaverne tildelt på Regierungsbezirk-niveau i perioden 1945-1947:

AAC: Aachen
DUS: Düsseldorf
KOL: Köln
ARN: Arnsberg
LIP: Lippe og Schaumburg-Lippe
MIN: Minden
MUN: Münster
AUR: Aurich
HIL: Hildesheim
HAN: Hannover
LUN: Lüneburg
OSN: Osnabrück
STA: Stade
BRA: Braunschweig
OLD: Oldenburg
S: Schleswig
H: Hamburg
HB: Bremen

Det næste registreringssystem i den britiske zone (1947) havde lyseblå nummerplader, og derefter kom de sorte i 1948. Hvis WS-nummerpladerne er fra den britiske zone, må de derfor være fra perioden før 1947. Der mangler ikke umiddelbart nogle Regierungsbezirke, så det eneste jeg kan forestille mig vedrørende den britiske zone, er en form for myndighedsnummerplade.

I den amerikanske zone ved man meget lidt om hvad der skete i 1945, så det er også muligt nummerpladen hører hjemme her. I 1946 kom de orange nummerplader efterfulgt af de sorte, og disse typer er udelukket.

I den franske zone skulle nummerpladerne allerede fra 1945 være røde. WS kunne ellers have været Süd-Württemberg, hvis da ikke det lige var fordi det område havde WT.

I den sovjetiske zone var numrene hvide helt til de sorte nummerplader kom, men WS ser ikke ud til at passe ind i systemet derfra.
Thomas Thorsen
http://nrpl.dk
Brugeravatar
TT
Site Admin
 
Indlæg: 3921
Tilmeldt: tirs 10.06.2008 22:54
Geografisk sted: København

Re: En tysk gåde

Indlægaf perhag » lør 05.01.2013 04:44

Der kan findes lister med alle tyske kendingsbogstaver, f.eks. her:

http://www.uni-leipzig.de/~lutz/frame/f ... ralle.html

WS Wasserburg / Inn Bayern bis 1973, jetzt RO (Rosenheim)

Men da Wasserburg er afvist i CSJs indledningstekst, er det ikke til at finde noget ved Google-søgning. Måske står W for noget med West.
perhag
Medlem
 
Indlæg: 796
Tilmeldt: ons 18.06.2008 18:06
Geografisk sted: 5900 Langeland

Re: En tysk gåde

Indlægaf TT » lør 05.01.2013 12:28

Listen gælder det system der blev indført i 1956. WS-nummerpladerne er ældre. De er i hvert fald fra før 1948.
Thomas Thorsen
http://nrpl.dk
Brugeravatar
TT
Site Admin
 
Indlæg: 3921
Tilmeldt: tirs 10.06.2008 22:54
Geografisk sted: København

Re: En tysk gåde

Indlægaf CSJ » tirs 22.01.2013 15:21

Nu har jeg fået svar fra Reiko, og han kan ikke kaste lys over spørgsmålet. Han har kun kunnet finde oplysninger om at Waldeck fra 1906 udstedte nummerplader med bogstavet W, og kort tid senere blev der udgivet militærnummerplader med W plus et bogstav mere.
Brugeravatar
CSJ
Medlem
 
Indlæg: 2816
Tilmeldt: fre 04.07.2008 14:35
Geografisk sted: AV, AT Roskilde (tdl. HH St. Heddinge)


Tilbage til Tyske nummerplader