DDR-kredsbogstaver

Spørgsmål og diskussioner om tyske nummerplader

DDR-kredsbogstaver

Indlægaf CSJ » lør 05.07.2008 18:44

Ifølge en italiensk hjemmeside var det første bogstav på DDR-nummerpladerne bezirksbogstav, og det andet bogstav kredsbogstav. Systemet var således bygget op på omtrent samme måde som det danske 58-system. Lister over bezirksbogstaverne er almindelige, men lister over kredsbogstaverne er yderst sjældne. En del bezirke havde to bezirksbogstaver, hvoraf det ene afløste det andet efterhånden som kombinationerne med dette bogstav slap op. Kombinationer med F, G og U som bezirkebogstav forekommer ikke på listen, de var andet bezirkebogstav for hhv. Erfurt, Cottbus og Leipzig. Men mange kredse i 2-bogstav bezirke havde to kombinationer med samme kredsbogstav og hver sit bezirksbogstav. Eksempelvis havde Halberstadt HD og MD, Wernigerode HX og MX osv.

Nu har jeg fået fat i en bog om Wartburg, og der en mange gode billeder fra DDR's trafik og ikke mindst mange gode nummerplader, langt de fleste med bezirksbogstav L, da Wartburg fabrikken lå i Eisenach i Bezirk Erfurt. På et billede fra et autolakeri ses to Trabanter, den ene med LE, den anden med FF. Ifølge den italienske liste havde Eisenach LD, LE og LF, og hermed er det sandsynliggjort at de også havde kombinationen FF, hvilket stemmer godt overens med principperne for DDR kredsbogstaverne.

For et par år siden så jeg på veteranbilmessen i Fredericia en Trabant med sin gamle DDR-nummerplade i behold med bogstaverne UZ. Ifølge den italienske liste var SZ fra Kreis Wurzen, så jeg forhørte mig hos min tyske nummerpladeven Reiko Pflug om UZ så også var fra Wurzen. Men hans lister over DDR kredsbogstaverne var mere mangelfulde end den italienske liste, så jeg sendte ham den italienske.

Mvh. Carsten.
Brugeravatar
CSJ
Medlem
 
Indlæg: 2818
Tilmeldt: fre 04.07.2008 14:35
Geografisk sted: AV, AT Roskilde (tdl. HH St. Heddinge)

Re: DDR-kredsbogstaver

Indlægaf TT » man 07.07.2008 21:55

Ifølge historikeren Andreas Herzfelds bog Die Geschichte der deutschen Kfz-Kennzeichen er østtyske nummerpladers tilhørsforhold kompliceret. Især de tidlige numre med 2 bogstaver og 2+2 cifre er kompliceret. Samme nummer kan være udleveret i flere af de i alt 8 køretøjsklasser, og der kan være tale om at forskellige kreise har udgivet det samme nummer i forskellige klasser. Listerne over numrenes tilhørsforhold i Herzfelds bog er på over 60 sider.

Thomas
Thomas Thorsen
http://nrpl.dk
Brugeravatar
TT
Site Admin
 
Indlæg: 3933
Tilmeldt: tirs 10.06.2008 22:54
Geografisk sted: København


Tilbage til Tyske nummerplader

cron