Side 1 af 1

Wechselkennzeichen

Indlæg: fre 20.04.2012 20:52
af Wickie
Slik bliver sansynligvis de nye Wechselkennzeichen, hvor to biler kan registres på en plade, seendes ud. Den lille plade blir sittende på bilen, mens den store blir byttet fra bil til bil:

Billede


Men det er spørs om det blir noen suksess. Det må nå ligevell betales full årlig eieravift for hver bil. Opprinnelig skulle det kun betales for den dyreste bil (som i Østerrike og Sveits).
Om det blir noe billigere forsikring er ennå uklart.

Re: Wechselkennzeichen

Indlæg: lør 21.04.2012 09:32
af TT
Nummerpladerne vil være meget forvirrende for udenlandske myndigheder. De små cifre på den lille plade er en del af registreringsnummeret, selv om man let ville kunne tro at den lille plade bare var et tillægsskilt. Registreringsnumrene på de viste Wechselkennzeichen er således HH-HU 1991 og HH-HU 1992, og ikke HH-HU 199.

Re: Wechselkennzeichen

Indlæg: tirs 15.08.2023 18:33
af CSJ
Jeg fandt et billede af et af de nye Wechselkennzeichen. HWI-WV3 er den del af nummeret der er fælles for alle køretøjerne. 3 på den lille plade må betyde at det er køretøj nr. 3 på det nummer. Men betyder det lille H at det er et historisk køretøj?

Re: Wechselkennzeichen

Indlæg: tirs 15.08.2023 20:16
af mikkelhansen
CSJ skrev:Jeg fandt et billede af et af de nye Wechselkennzeichen. HWI-WV3 er den del af nummeret der er fælles for alle køretøjerne. 3 på den lille plade må betyde at det er køretøj nr. 3 på det nummer. Men betyder det lille H at det er et historisk køretøj?

Ja, ifølge flere sider jeg lige kunne finde på Google. Det er åbenbart en ret "billig" måde at få plader på sit veterankøretøj i Tyskland, da man ikke, ligesom i Danmark, skal afmelde og indregistrere en ny nummerplade til bilen hvert halve år (hvis man nu kun bruger veteranbilen om sommeren), her kan man så nu i Tyskland blot få fastmonteret den lille plade til højre, og så skifte den "rigtige" store nummerplade imellem sin "vinterbiler" og sin veteranbil.
Wechselkennzeichen er et alternativ til Saisonkennzeichen (hvor der til højre vil stå start- og slutmåned for sæsonen), da Saisonkennzeichen kun kan deles imellem to biler, hvor der med Wechselkennzeichen teoretisk kan tilmeldes et ubegrænset antal biler. Jeg vil formode at det kræver en uafbrudt serie af slutnumre der svarer til det antal biler der skal tilmeldes, altså ved tilmelding af fire biler skal f.eks. pladerne FL-AA 100 til FL-AA 103 være frie. Eller måske bare fire numre inden for samme "10'er", altså at f.eks. FL-AA 100, 104, 107 og 109 også kan bruges. Og at der dermed i praksis højst kan tilmeldes 10 biler på samme "hovednummerplade" (men det er nok kun meget få, der har brug for en nummerplade til mere end 10 biler, hvor højst én bil må benyttes af gangen, altså kan vognmænd o.lign. ikke rigtig bruge Wechselkennzeichen).

Re: Wechselkennzeichen

Indlæg: tirs 15.08.2023 21:48
af TT
Så vidt jeg har forstået, kan man kun have to køretøjer på Wechselkennzeichen. Besparelsen er primært på forsikringen - forudsat at forsikringsskabet tilbyder noget konkurrencedygtigt. Man betaler fuld ejerafgift på begge køretøjer. Kun ét af køretøjerne må befinde sig på offentlig vej ad gangen.

Begge køretøjer skal have samme nummerpladetype, og kun bestemte køretøjstyper er mulige. Endetallene kan være vilkårlige.

Wechselkennzeichen er yderst sjældne i Tyskland, hvilket formentlig skyldes at de indbyrdes bindinger mellem køretøjerne er mere til ulempe end den eventuelle forsikringsbesparelse er til gavn.

Re: Wechselkennzeichen

Indlæg: tirs 15.08.2023 22:29
af mikkelhansen
TT skrev:Så vidt jeg har forstået, kan man kun have to køretøjer på Wechselkennzeichen. Besparelsen er primært på forsikringen - forudsat at forsikringsskabet tilbyder noget konkurrencedygtigt. Man betaler fuld ejerafgift på begge køretøjer. Kun ét af køretøjerne må befinde sig på offentlig vej ad gangen.

Begge køretøjer skal have samme nummerpladetype, og kun bestemte køretøjstyper er mulige. Endetallene kan være vilkårlige.

Wechselkennzeichen er yderst sjældne i Tyskland, hvilket formentlig skyldes at de indbyrdes bindinger mellem køretøjerne er mere til ulempe end den eventuelle forsikringsbesparelse er til gavn.

Ja, jeg fik læst forkert på den tyske side jeg fandt info på - det var ikke antal køretøjer, der var "Unbegrenzt", det var perioden for hvornår man må bruge pladen på hvert af de to køretøjer, man kan bruge den på, hvorimod Saisonkennzeichen jo har en start- og slutmåned angivet.
Med andre ord, så giver Wechselkennzeichen større fleksibilitet, da man kan skifte mellem de to biler nærmest bare på den tid det tager at flytte nummerpladerne (altså også flere gange om dagen), til gengæld er det, som TT skriver, en væsentligt dyrere løsning, da man betaler både fuld ejerafgift og fuld forsikringspræmie på begge biler hele året, hvilket man ikke gør for Saisonkennzeichen, hvor man til gengæld ikke kan benytte den enkelte bil udenfor den periode, der er angivet på pladen.
Altså giver det kun mening med Wechselkennzeichen, hvis man har behov for den meget store fleksibilitet de giver, og samtidig er villig til at betale kassen for det.