Et fund i en lille frankisk landsby

Spørgsmål og diskussioner om tyske nummerplader

Et fund i en lille frankisk landsby

Indlægaf CSJ » lør 17.03.2012 20:10

En tysk nummerpladeforsker støvede rundt i Unterfranken i det nordlige Bayern for at lede efter eventuelle endnu kørende Ausläufere i de gamle kredse Bad Brückenau, Hammelburg, Gemünden, Karlstadt og Lohr am Main (disse kredse er nu lagt ind under Bad Kissingen og Main-Spessart). I den lille landsby Waldzell fandt han en traktor LOH-J 6. Under samtale med ejeren fik han at vide at den var indregistreret første gang 1949, og den bagerste nummerplade var en erstatningsplade. Han fik åbenbart kun set traktoren bagfra, for på hjemvejen faldt der ham noget ind: indregistreret første gang 1949, så måtte den nødvendigvis være blevet omregistreret i 1956, og var LOH-J 6 så egentlig LOH-I 6, og stod der det på den forreste originale nummerplade, som han ikke havde fået set?

Senere havde en anden samler et ærinde i nummerpladehistorisk sammenhæng i nabolandsbyen Steinfeld. Han kendte til historien og ville så slå to fluer med et smæk og besøge ejeren af den gamle traktor for at få opklaret mysteriet. Det viste sig da at ejeren havde taget fejl, hans traktor var ikke indregistreret i 1949, men i 1959. Så farvel, LOH-I 6! Men på hjemvejen gjorde han endnu et spændende fund. Det viste sig at LOH-J 8 også tilhører en traktor i samme landsby, som også kører endnu. Noget af en guldgrube for nummerpladeforskere, denne herlige lille landsby Waldzell.
Brugeravatar
CSJ
Medlem
 
Indlæg: 2816
Tilmeldt: fre 04.07.2008 14:35
Geografisk sted: AV, AT Roskilde (tdl. HH St. Heddinge)

Re: Et fund i en lille frankisk landsby

Indlægaf CSJ » ons 21.03.2012 14:17

Man kan lige ane på billedet at der på traktorpladen fra Waldzell mellem J og 8 er præget et lille mærke med en tekst i en oval indramning. Et tilsvarende mærke har en traktorplade fra Waldmünchen jeg har i min samling med teksten: GÜTEGEM. KFZ-KENNZ. IND. BAYERN (og i midten:) 3 II 71.

Bemærk også at seglen på den fra Waldzell har teksten: LANDSRATSAMT MAIN-SPESSART, selvom den har gamle kredsbogstaver fra Lohr am Main, og ikke de aktuelle MSP.
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Brugeravatar
CSJ
Medlem
 
Indlæg: 2816
Tilmeldt: fre 04.07.2008 14:35
Geografisk sted: AV, AT Roskilde (tdl. HH St. Heddinge)

Re: Et fund i en lille frankisk landsby

Indlægaf CSJ » fre 26.10.2012 19:52

Jeg har fået oplyst at det indgraverede mærke »Gütegemeinschaft KFZ-Kennzeichen Ind.« var en slags kvalitetsstempel som en bestemt nummerpladeproducent satte på sine plader. Det anvendtes i en bestemt periode i 60'erne og 70'erne, og kun i Bayern.
Brugeravatar
CSJ
Medlem
 
Indlæg: 2816
Tilmeldt: fre 04.07.2008 14:35
Geografisk sted: AV, AT Roskilde (tdl. HH St. Heddinge)

Re: Et fund i en lille frankisk landsby

Indlægaf CSJ » lør 24.03.2018 22:53

Apropos seriebogstav I, så har jeg fundet et billede af den indremissionske pastor Bartholdy på tur i Tyskland kørende i en Cadillac fra Bonn med dette sjældne seriebogstav.
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Brugeravatar
CSJ
Medlem
 
Indlæg: 2816
Tilmeldt: fre 04.07.2008 14:35
Geografisk sted: AV, AT Roskilde (tdl. HH St. Heddinge)

Re: Et fund i en lille frankisk landsby

Indlægaf CSJ » tors 23.04.2020 08:26

Cadillac fra Hamburg der holder og venter på færgen i Gedser. Billedet skal være fra 1957, så det må være kort efter at man skiftede fra I til J som seriebogstav.
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Brugeravatar
CSJ
Medlem
 
Indlæg: 2816
Tilmeldt: fre 04.07.2008 14:35
Geografisk sted: AV, AT Roskilde (tdl. HH St. Heddinge)

Re: Et fund i en lille frankisk landsby

Indlægaf TT » tors 23.04.2020 11:21

Jeg kan ikke huske hvornår man skiftede fra I til J, men det var allerede i 1956.
Thomas Thorsen
http://nrpl.dk
Brugeravatar
TT
Site Admin
 
Indlæg: 3921
Tilmeldt: tirs 10.06.2008 22:54
Geografisk sted: København

Re: Et fund i en lille frankisk landsby

Indlægaf GT-FK10 » lør 25.04.2020 19:49

TT skrev:Jeg kan ikke huske hvornår man skiftede fra I til J, men det var allerede i 1956.



November 1956, nogen enkelte kommuner også lidt senere, op til Marts 1957.
GT-FK10
Medlem
 
Indlæg: 108
Tilmeldt: fre 22.05.2009 19:07
Geografisk sted: Slangerup


Tilbage til Tyske nummerplader

cron