TT skrev:Så vidt jeg har forstået, kan man kun have to køretøjer på Wechselkennzeichen. Besparelsen er primært på forsikringen - forudsat at forsikringsskabet tilbyder noget konkurrencedygtigt. Man betaler fuld ejerafgift på begge køretøjer. Kun ét af køretøjerne må befinde sig på offentlig vej ad gangen.
Begge køretøjer skal have samme nummerpladetype, og kun bestemte køretøjstyper er mulige. Endetallene kan være vilkårlige.
Wechselkennzeichen er yderst sjældne i Tyskland, hvilket formentlig skyldes at de indbyrdes bindinger mellem køretøjerne er mere til ulempe end den eventuelle forsikringsbesparelse er til gavn.
Ja, jeg fik læst forkert på
den tyske side jeg fandt info på - det var ikke antal køretøjer, der var "Unbegrenzt", det var perioden for hvornår man må bruge pladen på hvert af de
to køretøjer, man kan bruge den på, hvorimod Saisonkennzeichen jo har en start- og slutmåned angivet.
Med andre ord, så giver Wechselkennzeichen større fleksibilitet, da man kan skifte mellem de to biler nærmest bare på den tid det tager at flytte nummerpladerne (altså også flere gange om dagen), til gengæld er det, som TT skriver, en væsentligt dyrere løsning, da man betaler
både fuld ejerafgift
og fuld forsikringspræmie på begge biler hele året, hvilket man ikke gør for Saisonkennzeichen, hvor man til gengæld ikke kan benytte den enkelte bil udenfor den periode, der er angivet på pladen.
Altså giver det kun mening med Wechselkennzeichen, hvis man har behov for den meget store fleksibilitet de giver, og samtidig er villig til at betale kassen for det.