Side 1 af 1
Örebro
:
man 08.11.2010 10:17
af CSJ
Jeg var i weekenden til stumpemarked i Örebro i Sverige. Det skulle være Sveriges største indendørs stumpemarked, og trods årstiden også med en række udendørs stadepladser, men det var nu ikke nær så stort som jeg havde forestillet mig. Og det var også lidt magert hvad jeg havde med hjem af nummerplader efter den lange rejse. Bl. a. en lille traktorplade fra Värmland, og så fik jeg et enkelt nyt svensk län repræsenteret i samlingen (Västmanland).
Er der for resten nogen der ved nøjagtig hvilke kategorier af køretøjer man opererede med i det gamle lolale system, hvor hver kategori havde hver deres paralelle serier? Man har vel haft: Personbiler, lastbiler, busser, motorcykler, traktorer. Men hvad med de forskellige typer af prøveplader man havde i Sverige? Og hvad med varevogne? Selvom Sverige jo ikke har været ramt af nær det samme afgiftsvanvid som Danmark, med deraf følgende behov for kombivogne (papegøjeplader osv.), så har grænsen mellem varevogne til erhvervsmæssigt og privat brug vel også i Sverige været mere eller mindre flydende.
Re: Örebro
:
man 08.11.2010 10:19
af CSJ
Efter af det officielle kontrolmærkat er afskaffet, så er det opstået et marked for alternative mærker til at klistre på svenske nummerplader.
Re: Örebro
:
ons 10.11.2010 15:56
af Harvey
CSJ skrev:Efter af det officielle kontrolmærkat er afskaffet, så er det opstået et marked for alternative mærker til at klistre på svenske nummerplader.
Ja, et svensk "blafrende" flag i hele mærkets størrelse er fx også set.
Re: Örebro
:
ons 10.11.2010 17:24
af CSJ
Det blev også til et par motorhistoriske bøger fra markedet i Örebro. Et eksempel fra bogen Bilarna vi körde:
Omkring 1960 skaffede Stockholm sig af sine klassiske og historisk værdifulde skrotbiler ved at sejle dem ud i skærgården og dumpe dem i havet!!! MED nummerpladerne på.
Et andet, men utilsigtet eksempel fra Sverige er Fryken-lastbilen - en legende i svensk bilhistorie. Det er en Scania Vabis lastbil fra 1928. Den tilhørte Övre Frykdals vejdistrikt, og i isvinteren 1936 blev den brugt til at rydde en kørevej på Frykensøen. Pludselig gav isen efter, og lastbilen forsvandt i søen og gik til bunds. Chaufføren og hans medhjælpere nåede dog heldigvis at redde sig ud i tide. Bilen lå på søens bund i omkring 50 år, indtil den engang i 80'erne blev lokaliseret og bjærget. Så blev den restaureret og udstillet på Torsby Fordonsmuseum i Värmland, både med sit oprindelige Värmlandsnummer S5406 og et nyt nummer den nu er registreret under AEU 616 (design 1984). Svenske bilhistories pendant til krigsskibet Wasa i Stockholm.
Re: Örebro
:
ons 17.11.2010 10:48
af CSJ
På jernbanemuseet i Ängelholm står disse to køretøjer. International skinnevogn til ledningsarbejde fra Kiruna og VW mandskabsbus fra Halmstad. Begge med ret lave 4-cifrede numre, og derfor antagelig en parallelserie.
Re: Örebro
:
tors 18.11.2010 11:35
af Europlate-8
Ja, kommersiella fordon hade i det gamla systemet, i alla fall i de flesta länen, kortare registreringsnummer. I t.ex. mitt län, Östergötland (E), hade linjebussar oftast tre siffror, lastbilar hade oftast fyra siffror, liksom de flesta motorcyklar. Vanliga bilar hade oftast fem siffror, men de kunde också ha kortare nummer.
I vissa län avdelade man senare vissa högre nummerserier för lastbilar, när de korta numren tagit slut.
Re: Örebro
:
fre 19.11.2010 18:57
af CSJ
Hvis jeg har forstået ret, så kunne det samme enslydende nummer i visse tilfælde forekomme samtidig på flere forskellige kategorier af kørtøjer (fordon) under det gamle system, så det ikke var nok at angive et nummer entydigt som eksempelvis P276, men skulle angives: P276 motorcykel, eller P276 buss.
Men var numrene til biler inddelt i serier, som eksempelvis: busser 3 cifre, lastbiler 4 cifre osv. Hvor mange kategorier af køretøjer kunne således have sammenfaldende nummer? I tilfældet med busser og motorcykler er det jo heller ikke så let at forveksle en bus med en motorcykel i trafikken, mens man snarere kunne forveksle biler til privat og kommercielt brug.
Det at der er en sammenhæng mellem kategorien og antallet af cifre minder lidt om det nuværende norske system.
Re: Örebro
:
søn 21.11.2010 21:00
af TT
På
www.svar.ra.se kan man (under Fordon) på enkelte län (herunder X) søge på det gamle registreringsnummer. Her vil man i nogle tilfælde få flere forskellige træffere på det samme nummer, og det drejer sig tilsyneladende oftest om køretøjer med forskellig køretøjsart som har haft samme nummer på samme tid. X103 var eksempelvis en påhængsvogn som fik nummeret ADF713, og det var også en traktor som fik nummeret BAY993. X102 var på samme måde både en bus og en traktor. Med tilstrækkelig ihærdighed vil man måske kunne finde ud af hvor mange gange hvert nummer kunne forekomme.