Gammelt svenskt registreringssystem

Spørgsmål og diskussioner om svenske nummerplader

Gammelt svenskt registreringssystem

Indlægaf MogensBH » man 15.12.2008 10:58

På den svenske saabklubs forum, har vi i øjeblikket en lille diskussion om postbiler. Bl.a. er billedet her dukket op. Det er fra ca. '67, og nummerpladerne er fra det gamle system før '73. Men bemærk at postbilen har hvide tal på sort baggrund. Er der nogen, der ved, hvad det er for en type plade?
En passant kan nævnes, at Sverige som bekendt gik over til højrekørsel 3. sep. '67. Det sjove er, at svenske biler altid har været venstrestyrede - bortset fra postbudenes biler, der er højestyrede - så er det nemmere at komme til postkasserne. Hvilket så vidt jeg ved ikke er tilfældet for danske postbiler.
Mogens
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
MogensBH
Medlem
 
Indlæg: 145
Tilmeldt: man 15.12.2008 10:45

Re: Gammelt svenskt registreringssystem

Indlægaf TT » man 15.12.2008 20:26

Det er formentlig en gammel svensk prøveplade med hvide bogstaver på rød baggrund.

Sorte nummerplader fandtes kun for militæret. De havde gule cifre uden bogstav. Denne type anvendes endnu.
Thomas Thorsen
http://nrpl.dk
Brugeravatar
TT
Site Admin
 
Indlæg: 3921
Tilmeldt: tirs 10.06.2008 22:54
Geografisk sted: København

Re: Gammelt svenskt registreringssystem

Indlægaf Jesper Bering » ons 17.12.2008 22:59

MogensBH skrev:En passant kan nævnes, at Sverige som bekendt gik over til højrekørsel 3. sep. '67. Det sjove er, at svenske biler altid har været venstrestyrede - bortset fra postbudenes biler, der er højestyrede - så er det nemmere at komme til postkasserne. Hvilket så vidt jeg ved ikke er tilfældet for danske postbiler.


Kære Mogens,

Tak for billede. Mon ikke de svenske vogne var venstrestyrede af samme årsag som de fleste højrelandes biler var højrestyrede i begyndelsen - nemlig for at man bedre kunne undgå at køre i grøften? Der var nok flere grøfter end modkørende dengang. Så har svenskerne bare holdt ved deres venstrestyrede biler efter at vi andre var gået over fra højre- til venstrestyring. Forøvrigt havde svenskerne nok lidt flere højrestyrede biler i 1960erne end vi havde, jeg har da set en del - der var trods alt nok en del svenskere der indså at det var sikrere med en højrestyret vogn i venstretrafik.

Jeg husker fra min kørsel i Sverige før 1967 at man skulle dytte før man overhalede, og så skulle den man ville overhale, dytte igen som tegn på at der var fri bane. Der var en idel tuden på landevejene den gang.

De svenske postbude havde sandelig venstrestyrede biler ligesom de andre svenskere før 1967! Men de havde jo vænnet sig i den grad til at køre langs ad de lange brædder med postkasser der stod nede ved landevejen, med venstre arm ud gennem vinduet og ned i kasserne, at de var nødt til at købe højrestyrede biler (som på dit billede) efter 1967 for at kunne fortsætte på denne måde.

Jeg har en Kalmar Tjorven postvogn fra 1970, den er også højrestyret. Den har kørt hos det danske postvæsen sammen med 24 søstre i perioden 1970-76.

hilsen Jesper
Jesper Bering, Alstedvej 26, Alsted, 4173 Fjenneslev, 57-60 80 12, j(snabela)b48(punktum)dk
Brugeravatar
Jesper Bering
Medlem
 
Indlæg: 305
Tilmeldt: søn 09.11.2008 20:53

Re: Gammelt svenskt registreringssystem

Indlægaf Leth » ons 17.12.2008 23:35

Jeg har diskuteret sagen med en svensk ven jeg har, han er som jeg bilnørd om en hals. Ifølge ham har svenske biler altid været venstrestyrede, også under perioden med vestrekørsel. Han har selv en Opel Rekord B 1966 (samme model som min) som er venstrestyret - denne bil har altid været svensk (så det er ikke fordi det er en importbil eller noget...). Jeg har bosat mig i Sverige og har 6 biler i husstanden, da både min bedre halvdel og jeg er meget glade for biler - Til alle de træf jeg har været til i de sidste 2 år i Sverige har jeg ALDRIG set en højrestyret bil. (Andet end privatimporterede engelske sportsvogne, men det er jo uden relevans for denne sag)

Men det er korrekt at postbude og enkelte hjemmehjælpere kører i højrestyrede biler - også i dag....
Mvh Jakob Leth
www.youngtimer.dk
Leth
Medlem
 
Indlæg: 244
Tilmeldt: tors 31.07.2008 12:54
Geografisk sted: Bunkeflostrand, Sverige

Re: Gammelt svenskt registreringssystem

Indlægaf TT » tors 18.12.2008 08:35

Venstrestyring var fremherskende i Sverige fordi man allerede i 1920'erne begyndte at overveje højrekørsel, og det var den almindelige forventning at det ville ske før eller senere. Indførslen af højrekørsel kom dog til at trække ud i fire årtier. Mange venstrestyrede biler nåede derfor aldrig at opleve H-dagen. Højrekørsel blev nedstemt ved en folkeafstemning i 1955 med stor majoritet (83 pct. nej). Otte år senere havde socialdemokraterne skiftet mening, og højrekørsel blev besluttet. En folkeafstemning, som kunne være faldet ud til nej-sidens fordel trods stort flertal i rigsdagen, blev afvist.

Svenske busser var i øvrigt højrestyrede (så ind- og udstigning kunne ske til venstre), og det var en kostbar affære at få ombygget de eksisterende busser eller anskaffet nye venstrestyrede busser.
Thomas Thorsen
http://nrpl.dk
Brugeravatar
TT
Site Admin
 
Indlæg: 3921
Tilmeldt: tirs 10.06.2008 22:54
Geografisk sted: København

Re: Gammelt svenskt registreringssystem

Indlægaf Eilert » ons 01.04.2009 03:59

Ja, faktisk var de fleste norske busser også høyrestyrte på 50 og 60 tallet av samme årsak. Dessuten var det enklere for fører å betjene inngangsdøren for passasjerene, som var manuelt operert.
Eilert
Medlem
 
Indlæg: 1
Tilmeldt: ons 01.04.2009 03:52

Re: Gammelt svenskt registreringssystem

Indlægaf dykker5502 » tirs 12.05.2009 16:49

Hej,
mine veteranvenner i det engelske spørger til denne bil:
B53605.S.07_small.JPG

Det er angiveligt et billede fra 2007. Kan denne bil faktisk have kørt (lovligt) med dette originale nummer? Eller - som min observante ven i det engelske konstaterer - den er faktisk indregistreret med et ukendt nummer - den gamle plade er sat på foran med strips.
Nu kan man desværre ikke se hvordan den ser ud bagpå - men er det sådan man laver historiske nummerplader i Sverige?

"B" - hvor er den fra? Borås? Eller?
Rettet: Kom i tanker om at der da vist var en oversigt på forsiden - den er fra Stockholm Län.
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Venlig hilsen
Michael Deichmann
Brugeravatar
dykker5502
Medlem
 
Indlæg: 1135
Tilmeldt: søn 12.10.2008 10:33
Geografisk sted: BP, Blistrup, 3230 Græsted

Re: Gammelt svenskt registreringssystem

Indlægaf TT » tirs 12.05.2009 20:11

En ordning med historiske nummerplader findes ikke i Sverige. Alle gamle svenske nummerplader fra før 1972, dvs. med et eller to bogstaver, er ugyldige. Kun nummerplader med tre bogstaver og tre tal og ønskenummerplader udleveret af myndighederne siden 1972 er lovlige. Denne nummerplade er altså IKKE gyldig.

Den kan lovligt have nummeret på en moderne nummerplade hvis den har det pågældende nummer som ønskenummer - men det gør ikke den viste nummerplade lovlig.

Bilen kan i teorien have haft nummeret engang, men nummeret kan lige så vel være noget der er købt på et stumpemarked - eller for den sags skyld være hjemmelavet efter 1972. Før den store svenske nummerpladeombytning var nummerplader noget man selv kunne lave. Ofte var det en hvid plade med pånittede tegn. Tegnene købte man på fx benzinstationer.
Thomas Thorsen
http://nrpl.dk
Brugeravatar
TT
Site Admin
 
Indlæg: 3921
Tilmeldt: tirs 10.06.2008 22:54
Geografisk sted: København


Tilbage til Svenske nummerplader

cron