Svenske observationer

Spørgsmål og diskussioner om svenske nummerplader

Svenske observationer

Indlægaf CSJ » fre 22.08.2008 16:06

Jeg har lige været på ferietur i Sverige og gjorde der en række nummerpladehistorisk interessante observationer.

Motala Motormuseum kan anbefales for alle nummerpladeinteresserede. Der er en pæn lille nummerpladesamling af alle mulige svenske nummerpladetyper gennem tiderne, bl. a. ønskepladen FEUK, hvis makker befinder sig på Nummerschildermuseum i Großolbersdorf. Som på de fleste svenske bilmuseer har mange af bilerne deres originale lokale nummerplader i behold.
Forfatteren og nobelpristageren Verner von Heidenstams Chrysler 1929 med det originale Östergötlands-nummer E96 stod tidligere i garagen til hans hjem Övrelid, men er nu flyttet til museet. Der ligger også et par gamle bilkalendre, hvor man endnu så sent som i 1960 hvert år kunne se län for län hvilken bil og ejer hvert enkelt nummer tilhørte. Eksempelvis tilhørte ifølge kalenderen for Östergötland 1955 nummeret E1 en Chrysler 1947, länsstyrelsen i Östergötlands län, E2 tilhørte en Volvo 1952, friherre C. Hamilton, Slottet Linköping, og E3 tilhørte en Rover 1953, biskop T. Ysander, Linköping. Der syntes at være en tendens til at de meget lave numre tilhørte nogen 'store kanoner'. Verner von Heidenstams gamle nummer E96 tilhørte nu en Ford 1938, E. Engblom, Vadstenagatan 23, Skänninge. Listerne er opdelt i personbiler og lastbiler, men der synes ikke at være nogen geografisk bestemte sammenhængende serier som i Danmark, Norge og Østrig.

I en 'loppis' købte jeg en bog om svensk bilsyns historie. I de meget tidlige lovtekster omtales nummerplader som "igenkänningsmärke", jfr. tysk kennzeichen og norsk kjennetegn. Allerede i 1906 figurerer de to nordlige län med hhv. AC og BD. I en paragraf hedder det: Igenkänningsmärke skall anbringas på hvit botten med tydliga, svarta eller mörkblå, minst 12 cm höga bokstäfver och siffror med öfverallt minst 10 mm stapelbredd samt minst 15 mm afstånd mellan bokstaf och siffra och minst 10 mm såväl mellan hvarje siffras och bokstafs jämnlöpande delar som mellan siffrorna inbördes; och skall sådan anordning vidtagas, att såväl den, som befinner sig framom den, hvilken befinner sig bakom automobilen, kan utan svårighet läsa dess igenkänningsmärke. Citat slut.

Foran jernbanestationen i Mellerud holdt en Mercedes pick-up parkeret. Foran nummerplade LBS 046 i nyeste EU-design med mærkat, bagpå ingen nummerplade, men en stor rød trekant. Så den er tilsyneladende indregistreret som EPA-traktor i de senere år. Eller også har den fået ny erstatningsplade.

Og på en motorvej så jeg en stor selvkørende kran ligesom BMS-kraner. Et køretøj der i Danmark formentlig ville være indregistreret som blokvogn. Denne her havde heller ikke nummerplade bagpå, men foran nummerplade med mærkat. Så blokvogne indregistreres tilsyneladende også som traktorer i Sverige.

Et af de mange design til de lokale svenske nummerplader var plasticbrikker med hver et bogstav eller tal påtrykt og samlet af en metalramme. Denne type nummerplader var ikke specielt udbredt, men jeg kan dog tydeligt huske dem fra 60'ernes trafik. Ved en nøje gennemgang af nummerpladerne på de bilmuseer jeg besøgte synes dette nummerpladedesign først og fremmest at have været en lokal Älvsborgs- og Värmlands-specialitet, og de to jeg har i min samling i dette design er da også P11492 og S70502.

Mvh. Carsten.
Brugeravatar
CSJ
Medlem
 
Indlæg: 2818
Tilmeldt: fre 04.07.2008 14:35
Geografisk sted: AV, AT Roskilde (tdl. HH St. Heddinge)

Re: Svenske observationer

Indlægaf TT » fre 22.08.2008 17:54

Tak for beretningen

I næsten alle län var det länshövdingen (amtmanden), dvs. den højeste stedlige statslige myndighedsperson, der havde nr. 1. Så vidt jeg ved var der parallelle serier for de forskellige køretøjskategorier, således at hvert nummer kunne være repræsenteret på forskellige køretøjer samtidig. Sammenhængende serier har ikke eksisteret da det var lensmyndigheden og ikke som i Danmark det stedlige politi der stod for listerne.

Senest 1920 blev målene for nummerpladen ændret, så teksten kom til at lyde (nu med ny retskrivning):

Igenkänningsmärke skall på ett i ögonen fallande sätt anbringas såväl framtill som baktill å automobilen. Beträffande märkets utseende gäller, att det skall anbringas på vit botten med tydliga, svarta, minst 10 centimeter höga bokstäver och siffror med överallt minst 15 millimeters stapelbredd samt minst 15 millimeters avstånd mellan bokstav och siffra och minst 10 millimeter såväl mellan varje siffras och bokstavs jämnlöpande delar som mellan siffrorna inbördes; och skall sådan anordning vidtagas, att såväl den, som befinner sig framom, som den, vilken befinner sig bakom automobilen, kan utan svårighet läsa dess igenkänningsmärke.


Senere blev højden reduceret yderligere (til 7½ eller 8 cm, jeg er ikke sikker). Regelsættet om dimensioner var medvirkende til at bestemme udseendet af den særlige svenske nummerpladeskrift der var i anvendelse før tvangsomregistreringen af hele den svenske bilpark.
Thomas Thorsen
http://nrpl.dk
Brugeravatar
TT
Site Admin
 
Indlæg: 3933
Tilmeldt: tirs 10.06.2008 22:54
Geografisk sted: København

Re: Svenske observationer

Indlægaf Europlate-8 » søn 31.08.2008 21:41

Hej! Det var trevligt att se, att Carsten hade observerat mina personliga FEUK-plåtar i såväl Großolbersdorf (D) som i Motala (S)! Jag bytte en sådan skylt till muséet i Großolbersdorf (Sven Rost och Janko Kästner) vid ett av de årliga Schildersammlertreffen där. I Motala Motormuseum har jag dels de olika svenska plåtarna och sedan juni i år, då muséet byggdes ut, också plåtar från alla USA-stater. FEUK-plåten finns sedan 1988 och fortfarande, numera med Euroband, på min bil. På husvagnen har jag plåten SUZ (kort för min dotter Suzanne).
Mvh,
Stephan Feuk
Motala (S)
Europlate-8
ALPCA-771
Europlate-8
Medlem
 
Indlæg: 34
Tilmeldt: søn 31.08.2008 21:22

Re: Svenske observationer

Indlægaf CSJ » tirs 02.09.2008 13:31

Hej Stephan!
Trevligt med en hilsen fra en anden nummerpladesamler. Jeg så også din samling af USA-nummerplader, en fra hver stat ordnet alfabetisk med Alaska som en af de første. Jeg købte netop selv for ganske nylig en Alaska-nummerplade til min samling i samme design med baggrundsbillede af en række guldgravere der står i kø for at komme op over isen gennem Chillikoot-passet. En situation man vil nikke genkendende til hvis man har læst "Her er dit liv, Onkel Joakim".
I min samling har jeg 34 svenske nummerplader, 21 gamle lokale, 11 i det nuværende 3-bogstav system, en forhandler 'rödplåta' og en til en cykel.
Mange hilsner Carsten.
Brugeravatar
CSJ
Medlem
 
Indlæg: 2818
Tilmeldt: fre 04.07.2008 14:35
Geografisk sted: AV, AT Roskilde (tdl. HH St. Heddinge)

Re: Svenske observationer

Indlægaf CSJ » lør 18.10.2008 14:40

Her er et par eksempler på enslydende numre i forskellige kategorier. Det må have været noget forvirrende med enslydende numre samtidig på flere forskellige køretøjer. Motorcyklen står på Eds MC-museum i Dalsland, og bussen står på Malmköpings Buss- och Spårvägsmuseum.
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Brugeravatar
CSJ
Medlem
 
Indlæg: 2818
Tilmeldt: fre 04.07.2008 14:35
Geografisk sted: AV, AT Roskilde (tdl. HH St. Heddinge)

Re: Svenske observationer

Indlægaf CSJ » lør 18.10.2008 15:59

Man har også haft nummerplader i Sverige til motorcykler med 'afskårne' hjørner ligesom i Tyskland og visse østeuropæiske lande.
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Brugeravatar
CSJ
Medlem
 
Indlæg: 2818
Tilmeldt: fre 04.07.2008 14:35
Geografisk sted: AV, AT Roskilde (tdl. HH St. Heddinge)

Re: Svenske observationer

Indlægaf Europlate-8 » søn 19.10.2008 22:01

Hej Carsten!
Ja, man kunde i Sverige tidigare se samma nummer på t.ex. en buss och en motorcykel, då båda serierna startade från samma utgångspunkt.
Motorcykelplåtarna med avskurna hörn användes där fram på s.k. lättviktare, dvs motorcyklar med liten cylindervolym.

Fin samling av svenska plåtar Du har! Fint!

Mvh,
Stephan
Europlate-8
Medlem
 
Indlæg: 34
Tilmeldt: søn 31.08.2008 21:22


Tilbage til Svenske nummerplader