Side 1 af 2
Svenske nummerserier
:
ons 23.07.2008 08:47
af togeby
Sverige
Jeg vil gerne vide, om der er nogle, der har kendskab til, hvilken rækkefølge, man bruger i Sverige. En gang i 2006 så jeg en bil med XZZ. Af og til ser jeg nye biler, hvor bogstavkombinationen begynder med 'A' og mandre bogstaver, men jeg kan ikke finde noget system.
Er man i gang med at bruge alle de numre,der ikke længere er i brug, og når man så er ærdig her, går man til 'YAA ??
Erik Togeby
Re: Svenske nummerserier
:
ons 23.07.2008 09:04
af TT
Det svenske system har været en blanding af perioder med udelukkende udlevering af nye numre og perioder med genbrug af afmeldte numre.
Ved nummerombytningen i 1973 brugtes A, B, C, D, E, F, G. Derefter fortsatte man med H (fra 1974), J (fra 1975), K (fra 1977). Derefter må man have genbrugt afmeldte numre, for først fra 1982 bruges L. Muligvis har man genbrugt lidt igen efter L, for først i 1985 bliver det M. Derefter går det hurtigt med N (1987) og O (1988). Herefter genbruges der igen afmeldte numre i et par år, idet dog nogle P-numre bruges til personligt importerede køretøjer. I 1992 tages P i almindelig brug hvorefter gamle numre genbruges i en længere årrække. Fra 1999 kommer så en lang periode hvor der ikke genbruges: R (1999), S (2000), T (2001), U (2003), W (2004), X (2005). Efter X gik man igen i gang med genbrugen. Y og Z har dermed endnu ikke været brugt som begyndelsesbogstav. Når man er færdig med at genbruge numrene A-X, kan man i princippet starte forfra der der så i mellemtiden vil være blevet mange numre ledige.
Thomas
Re: Svenske nummerserier
:
lør 19.04.2014 13:02
af perhag
TT skrev:Det svenske system har været en blanding af perioder med udelukkende udlevering af nye numre og perioder med genbrug af afmeldte numre.
Ved nummerombytningen i 1973 brugtes A, B, C, D, E, F, G. Derefter fortsatte man med H (fra 1974), J (fra 1975), K (fra 1977). Derefter må man have genbrugt afmeldte numre, for først fra 1982 bruges L. Muligvis har man genbrugt lidt igen efter L, for først i 1985 bliver det M. Derefter går det hurtigt med N (1987) og O (1988). Herefter genbruges der igen afmeldte numre i et par år, idet dog nogle P-numre bruges til personligt importerede køretøjer. I 1992 tages P i almindelig brug hvorefter gamle numre genbruges i en længere årrække. Fra 1999 kommer så en lang periode hvor der ikke genbruges: R (1999), S (2000), T (2001), U (2003), W (2004), X (2005). Efter X gik man igen i gang med genbrugen. Y og Z har dermed endnu ikke været brugt som begyndelsesbogstav. Når man er færdig med at genbruge numrene A-X, kan man i princippet starte forfra der der så i mellemtiden vil være blevet mange numre ledige.
Thomas
Efter nogle opslag i det svenske register
https://fordonsfraga.transportstyrelsen ... ordon.aspx er det umiddelbart svært at finde en systematik i genbrugsdatoerne.
Med baggrund i de angivne ibrugtagningsår for hvert bogstav ser det ud til at første genbrugsrunde foregik 1978-1982 A-K. Anden 1983-1985 A-L. Tredje 1989-1992 A-O. Fjerde 1993-1999 A-P. Femte A-X 2006-
I den fjerde genbrugsperiode 1993-1999 må genbruget nok være kørt gennem bogstaverne flere gange, hvis ikke der var et dyk i bilbestanden i Sverige i 1990erne. Min antagelse var at genbruget hver gang starter fra AAA001, men det er ikke blevet bekræftet af opslag i registeret, hvor det med et begrænset antal opslag mere virker som datoerne i forskellige sekvenser ligger hulter til bulter. Svenske nummerpladekendere må vel vide hvordan genbruget foregår.
Re: Svenske nummerserier
:
man 21.04.2014 09:48
af PS
Jeg har også forsøgt mig med nogle opslag i det svenske register. Ved at slå op på tilfældige numre kan man få en fornemmelse af, hvor tæt registrets numre faktisk er udnyttet. Det er en hel anden historie end i Danmark. Min fornemmelse er, at registret er fyldt op med køretøjer på langt over halvdelen af numrene indenfor intervallet AAA001 - XZZ999. Måske er vi oppe på en udnyttelsesgrad omkring 80%.
Et eksempel på et ledigt nummer er FSC276. Nummeret blev brugt af en Pontiac Le Mans fra 1971 til 1988. Nummeret er åbenbart ikke blevet genbrugt i nogen af de runder, som der ellers har været nogen stykker af siden bilen blev afmeldt. Ellers ville Pontiac'en vel ikke dukke op.
Der er forskellige detaljer, som vi ikke har tilsvarende oplysninger om i DMR, for eksempel antal ejere som et køretøj har haft. Den omtalte Pontiac havde hele 11 ejere i sin levetid. Til gengæld har jeg også set nogle leasingbiler i registret, hvor antal ejere er står som nul, formentlig fordi leasingfirmaet ikke er en privatperson.
Mvh. Peter S
Re: Svenske nummerserier
:
man 21.04.2014 13:16
af TT
PS skrev:Et eksempel på et ledigt nummer er FSC276. Nummeret blev brugt af en Pontiac Le Mans fra 1971 til 1988. Nummeret er åbenbart ikke blevet genbrugt i nogen af de runder, som der ellers har været nogen stykker af siden bilen blev afmeldt. Ellers ville Pontiac'en vel ikke dukke op.
Nummeret er ikke blevet genbrugt fordi det ikke er ledigt. Bilen er ikke afregistreret, men kun "avställd". I Sverige afregistreres et køretøj først når det bliver skrottet eller eksporteret. Muligvis kan det også ske efter mange års avställning, men den konkrete bil er altså ikke afregistreret endnu. Bliver bilen påställd igen, kører den videre med det nummer den har.
Re: Svenske nummerserier
:
man 21.04.2014 15:56
af TT
perhag skrev:Efter nogle opslag i det svenske register
https://fordonsfraga.transportstyrelsen ... ordon.aspx er det umiddelbart svært at finde en systematik i genbrugsdatoerne.
Med baggrund i de angivne ibrugtagningsår for hvert bogstav ser det ud til at første genbrugsrunde foregik 1978-1982 A-K. Anden 1983-1985 A-L. Tredje 1989-1992 A-O. Fjerde 1993-1999 A-P. Femte A-X 2006-
I den fjerde genbrugsperiode 1993-1999 må genbruget nok være kørt gennem bogstaverne flere gange, hvis ikke der var et dyk i bilbestanden i Sverige i 1990erne. Min antagelse var at genbruget hver gang starter fra AAA001, men det er ikke blevet bekræftet af opslag i registeret, hvor det med et begrænset antal opslag mere virker som datoerne i forskellige sekvenser ligger hulter til bulter. Svenske nummerpladekendere må vel vide hvordan genbruget foregår.
Det er ret sikkert at systemet ikke går frem i alfabetisk orden ved genbrug. Man kunne tro at systemet kunne finde på at tage numrene i forhold til hvor lang tid de har været afregistreret. Men det synes ikke at være tilfældet. Ved at gentjekke nogle numre som for nogle år siden stod som afregistreret, kan det konstateres at nogle numre kommer i brug igen allerede efter et år, mens andre ligger ubenyttede hen i mange år. Så måske vælger systemet bare tilfældige ledige numre.
Re: Svenske nummerserier
:
søn 21.08.2016 11:29
af TT
Efter i en årrække udelukkende at have genbrugt gamle numre, er svenskerne nu gået i gang med de hidtil ubenyttede Y-numrene.
Re: Svenske nummerserier
:
man 22.08.2016 12:28
af PS
Fra Transportstyrelsen er der denne beskrivelse:
http://www.transportstyrelsen.se/sv/Nyhetsarkiv/y-och-z-som-forsta-bokstav-pa-registreringsskylten/For at se om det både er Y og Z, der er taget i brug, foretog jeg nogle stikprøvevis opslag. Mellem YAA og YFS er der ret tæt udnyttelse. Stikprøver på skilte mellem YFT og ZZZ viser ingen benyttelse.
Mvh. Peter S
Re: Svenske nummerserier
:
tors 25.08.2016 08:43
af Leth
Jeg har fået en af de nye kombinationer på min nyimporterede Combi Camp
Re: Svenske nummerserier
:
tors 25.08.2016 20:57
af Wheelpete
Jeg så i dag en Maserati med YFP408 i lufthavnen, så de må da være rimelig hurtige til at gå igennem Y**, da YBS990 og denne har et hul på 3,5 måned.
YBS990 er indregistreret 11/5 2016 og YFP408 er indregistreret 22/8 2016 ifølge trafikstyrelsen i Sverige
Re: Svenske nummerserier
:
søn 03.12.2017 14:02
af PS
Jeg så i går en Volvo med YXL630 på Klampenborgvej. Svenskerne må være tæt på at tage Z i brug som første bogstav.
Det svenske register
https://fordonsfraga.transportstyrelsen.se/FragaPaAnnatFordon.aspx viser hits på et par stykker.
Et eksempel er ZAL370, der står som avställd. Det betyder vist nok, at bilen har fået tildelt nummeret ZAL370, men endnu ikke er kommet ud at køre. Formentlig står den hos en forhandler.
Mvh. Peter S
Re: Svenske nummerserier
:
ons 27.12.2017 13:06
af MogensBH
ZAW--- set i trafikken 26. december.
Re: Svenske nummerserier
:
lør 20.01.2018 23:03
af Martin O
ZAW164.jpg
Her er ZAW 164, set d. 6. januar 2018 på Gunnar Nu Hansens Plads i København.
Re: Svenske nummerserier
:
søn 04.03.2018 20:09
af CSJ
Set i Helsingborg i dag.
Re: Svenske nummerserier
:
man 21.05.2018 09:48
af CSJ
Denne dejlige svenske bus fra 1953 var også i Græsted. Bemærk rattet i højre side fra venstrekørslens tid. Man kan læse om dens historie her:
http://www.svenskbusshistoria.se/go/?id=39513 Den blev afmeldt i 1968, og kom først i drift og dermed ind i systemet igen i 1983, hvilket forklarer hvorfor den har et relativt højt nummer, og ikke er nummer fra den store nummerombytning med begyndelsesbogstaverne A til H. Dens oprindelige nummer var O264.
Re: Svenske nummerserier
:
fre 13.07.2018 19:12
af Europlate-8
Hej från Sverige!
Det har för en tid sedan (det var kanske i maj, eller så) bestämts att de nya nummerserierna med en bokstav sist (t.ex. AAA 12A) ska börja införas under hösten 2018.
Tidigare har man alltid tagit en bokstavsserie i ordningsföljd, t.ex. TA-, TB-, TC- osv. Dock, efter att Z-serien introducerades i december 2017 gick det bara så en kort tid. Efter ZG- (i april 2018) började man plötsligt använda alla Z-seriens andrabokstäver. Sedan kom de följande serierna utan normal inbördes ordning. Jag har nu sett de flesta andrabokstäverna, t.ex. ZZ- (ZZD i juni 2018). De senaste jag har sett har varit ZL-, ZT, ZU- och ZY-.
Uppenbarligen vill man sprida ut sig över hela registret innan de nya kombinationerna introduceras. Man har också meddelat, att nya bilar även efter introduktionen av de nya plåtarna med en bokstav sist kan få plåtar i de "gamla" serierna.
Med vänlig hälsning,
Stephan
<<<<<<¤>>>>>>
Re: Svenske nummerserier
:
søn 26.08.2018 11:58
af TT
Der findes nu 6 svenske køretøjer med ZZZ med ZZZ 833 som det højeste. Alle ZZZ har enten 0 eller 3 som endetal. Også andre bogstavkombinationer har meget skæve fordelinger af endetal. Den ujævne rækkefølge for nummertildelingen kan derfor muligvis have noget med endetallets betydning for skattebetaling at gøre.
Re: Svenske nummerserier
:
søn 26.08.2018 18:58
af TT
En nærmere undersøgelse af serierne med Y og Z viser følgende:
YAA-YPX er fuldt udleveret
YPY: ca. 700 udleveret
YPZ-ZFG: ca. 600 udleveret pr. bogstavkombination
ZFH: ca. 400 udleveret
ZFJ-ZJM: ca. 5-30 udleveret pr. bogstavkombination
ZJN: ca. 50 udleveret
ZJO-ZLS: ca. 400 udleveret pr. bogstavkombination
ZLT: ca. 200 udleveret
ZLU-ZZZ: ca. 5-30 udleveret pr. bogstavkombination
I serierne med relativt få udleveret har de udleverede numre en meget ujævn fordeling af endetal.
Re: Svenske nummerserier
:
lør 09.02.2019 18:01
af Europlate-8
S Jan. 2019- , 1, low, SF-8.jpg
S Jan. 2019-, 2, low, SF8.jpg
Så har då till slut de nya svenska nummerplåtarna med en bokstav sist kommit ut. Den officiella starten var den 16. januari 2019. Jag såg min första "live" sådan plåt den 3. februari, PNJ 95F.
I dag har jag kunnat fotografera ett exemplar, ANF 23H.
//Stephan Feuk
Re: Svenske nummerserier
:
lør 08.06.2019 19:52
af CSJ
Set til Timewinder. Stort monstrum af en ambulance som må have kørt i USA, nu importeret til Sverige. Nyt nummer med slutbogstav. Jeg mødte et par stykker for en måneds tid siden da jeg var i Höör, men dette er den første som jeg har haft lejlighed til at fotografere.