Kære Rune,
Svenskerne har nogle for os ualmindelig ejendommelige regler for afregistrering af køretøjer. En af konsekvenserne af disse regler er at køretøjet forbliver registreret i den svenske sælgers navn, indtil køretøjet er indfortoldet, skrottet eller indregistreret i et andet land, OG dette er dokumenteret overfor Transportstyrelsen (tidligere Vägverket) ved indsendelse af dokumenter fra det pågældende toldvæsen, den pågældende, godkendte skrotningsvirksomhed, eller den pågældende registreringsmyndighed, se f.eks. her:
http://www.transportstyrelsen.se/Vag/Fo ... av-fordon/http://www.transportstyrelsen.se/sv/Vag ... skrotning/Transportstyrelsen har altså en klemme på den svenske sælger indtil du enten indregistrerer vognen eller udsteder en skrotningserklæring.
Jeg vistnok en gang telefonisk fra en embedsdame hos Vägverket fået oplyst at det er tilstrækkeligt med en privat tro-&-loveerklæring fra køber om at køretøjet er skrottet - men hvis man som køber af en svensk bil afgiver sådan en erklæring, hvad vil de danske myndigheder så mene om vognens muligheder for at bliver registreret her i landet (jeg går ud fra at det er din hensigt)? Ikke at jeg tror der er nogen overhængende fare for at de danske myndigheder vil opdage sådan noget, men man ved jo aldrig.
Da alt dette gik op for en svensk SAABsælger jeg var i kontakt med, kneb det faktisk en hel del om at overbevise ham om at han burde sælge sin vogn til mig. Hvad han da også behændigt undgik ved at sælge den til en indfødt.
Jeg er godt klar over at det er lykkedes jævnt mange danskere at hente biler i Sverige og registrere dem herovre, men jeg er altså bange for at det er sket på en måde der har gjort den svenske sælger ansvarlig for vognens skæbne i meget længere tid end han ville have brudt sig om at være klar over.
Det der med tilfällige registreringsskyltar er vist noget besværligt noget når man ikke lige bor i Sverige. Hvis du kender nogen du kan låne danske, faste prøveskilte af, så gælder de også i Sverige. Men det er helt korrekt at det er nemmest at køre ud af landet på sælgerens nummerplader, hvis ellers vognen er påställd.
En svensk vogn forbliver 'registrerat' og beholder sine nummerplader fra sin første registrering og indtil den skrottes eller eksporteres. Medens den er registrerat, kan den være 'påställd' eller 'avställd' hvilket svarer nogenlunde til vores registrering og afmelding. Og så kan den have 'körförbud' eller ikke - vistnok uafhængig af om den er påställd eller avställd - alt efter om dens periodesyn er udløbet eller ej.
Det kan virke noget uoverskueligt for en stakkels dansker.
hilsen Jesper