Prøveplader i Sverige?

Spørgsmål og diskussioner om svenske nummerplader

Prøveplader i Sverige?

Indlægaf V16444 » søn 15.02.2009 12:33

Jeg skal en tur til Sverige for eventuelt at købe en bil med hjem. Mit spørgsmål går på, hvordan jeg skal forholde mig, når jeg som ny ejer skal køre til færgen i Göteborg? Jeg formoder, jeg ikke må køre køre med sælgerens svenske plader, idet han ikke længere er bilens ejer? Findes der en prøveplade-ordning i Sverige som i Danmark? Og hvor skal jeg i så fald rette henvendelse? Ved det svenske politi? Er der nogen, som har erfaringer på området?
Jeg har læst mig til, at det i Danmark nu er Skat, der administrerer udlån af prøveplader, og at de udprintes -endda i forkøb-, hvilket jeg synes, virker vældig praktisk. Jeg går derfra ud fra, at de bare skal "smaskes" på bilen, når færgen når til Frederikshavn, og jeg skal køre derfra resten af vejen hjem?
Vh. Rune
V16444
Medlem
 
Indlæg: 2
Tilmeldt: søn 15.02.2009 12:22

Re: Prøveplader i Sverige?

Indlægaf TT » søn 15.02.2009 14:26

I Sverige skal du formentlig have en rød nummerplade, kaldet "tilfällig registreringsskylt". Jeg tror nedenstående link vil kunne hjælpe dig:

http://www.transportstyrelsen.se/Vag/Fo ... av-fordon/

Man skal ansøge Transportstyrelsen i Ørebro.

Den danske del ser det ud til du har styr på.
Thomas Thorsen
http://nrpl.dk
Brugeravatar
TT
Site Admin
 
Indlæg: 3921
Tilmeldt: tirs 10.06.2008 22:54
Geografisk sted: København

Re: Prøveplader i Sverige?

Indlægaf Anne » søn 15.02.2009 19:12

Det nemmeste i dette tilfælde, vil være at lave en aftale med den svenske sælger om at I afregistrerer den efter at du har kørt den ud af landet. Hvis den ikke er avstället ville jeg køre den til færgen på de svenske plader, og på danske prøveplader fra færgen og hjem. Herefter ville jeg sende de svenske plader til sælger så hurtigt som muligt, hvorefter han afmelder bilen.

Hilsen
Anne

PS få sælger til at bestille en ny kopi af registreringsattesten, da I muligvis skal bruge den begge to.
Anne
Medlem
 
Indlæg: 2
Tilmeldt: man 16.06.2008 19:19

Re: Prøveplader i Sverige?

Indlægaf Jesper Bering » søn 15.02.2009 23:21

Kære Rune,

Svenskerne har nogle for os ualmindelig ejendommelige regler for afregistrering af køretøjer. En af konsekvenserne af disse regler er at køretøjet forbliver registreret i den svenske sælgers navn, indtil køretøjet er indfortoldet, skrottet eller indregistreret i et andet land, OG dette er dokumenteret overfor Transportstyrelsen (tidligere Vägverket) ved indsendelse af dokumenter fra det pågældende toldvæsen, den pågældende, godkendte skrotningsvirksomhed, eller den pågældende registreringsmyndighed, se f.eks. her:
http://www.transportstyrelsen.se/Vag/Fo ... av-fordon/
http://www.transportstyrelsen.se/sv/Vag ... skrotning/

Transportstyrelsen har altså en klemme på den svenske sælger indtil du enten indregistrerer vognen eller udsteder en skrotningserklæring.

Jeg vistnok en gang telefonisk fra en embedsdame hos Vägverket fået oplyst at det er tilstrækkeligt med en privat tro-&-loveerklæring fra køber om at køretøjet er skrottet - men hvis man som køber af en svensk bil afgiver sådan en erklæring, hvad vil de danske myndigheder så mene om vognens muligheder for at bliver registreret her i landet (jeg går ud fra at det er din hensigt)? Ikke at jeg tror der er nogen overhængende fare for at de danske myndigheder vil opdage sådan noget, men man ved jo aldrig.

Da alt dette gik op for en svensk SAABsælger jeg var i kontakt med, kneb det faktisk en hel del om at overbevise ham om at han burde sælge sin vogn til mig. Hvad han da også behændigt undgik ved at sælge den til en indfødt.

Jeg er godt klar over at det er lykkedes jævnt mange danskere at hente biler i Sverige og registrere dem herovre, men jeg er altså bange for at det er sket på en måde der har gjort den svenske sælger ansvarlig for vognens skæbne i meget længere tid end han ville have brudt sig om at være klar over.

Det der med tilfällige registreringsskyltar er vist noget besværligt noget når man ikke lige bor i Sverige. Hvis du kender nogen du kan låne danske, faste prøveskilte af, så gælder de også i Sverige. Men det er helt korrekt at det er nemmest at køre ud af landet på sælgerens nummerplader, hvis ellers vognen er påställd.

En svensk vogn forbliver 'registrerat' og beholder sine nummerplader fra sin første registrering og indtil den skrottes eller eksporteres. Medens den er registrerat, kan den være 'påställd' eller 'avställd' hvilket svarer nogenlunde til vores registrering og afmelding. Og så kan den have 'körförbud' eller ikke - vistnok uafhængig af om den er påställd eller avställd - alt efter om dens periodesyn er udløbet eller ej.

Det kan virke noget uoverskueligt for en stakkels dansker.

hilsen Jesper
Jesper Bering, Alstedvej 26, Alsted, 4173 Fjenneslev, 57-60 80 12, j(snabela)b48(punktum)dk
Brugeravatar
Jesper Bering
Medlem
 
Indlæg: 305
Tilmeldt: søn 09.11.2008 20:53

Re: Prøveplader i Sverige?

Indlægaf V16444 » man 16.02.2009 14:04

Tak til jer alle tre for jeres hjælp og omhyggelige forklaringer. Selv om de svenske regler umiddelbart kan virke lidt "firkantede", så virker de nu slet ikke så uoverskuelige, så længe man blot ved, hvad man har at forholde sig til. Tak /Rune http://www.bilgalleri.dk/html/gal_visbi ... ipc=200664
V16444
Medlem
 
Indlæg: 2
Tilmeldt: søn 15.02.2009 12:22


Tilbage til Svenske nummerplader